Content is van oudsher  essentieel met betrekking tot het realiseren van een autoriteitspositie. Met de digitalisering en opkomst van social media (en hiermee ook de vindbaarheid) is dat alleen maar belangrijker geworden. Maar hoe richt je zoiets in en welke personen kunnen binnen jouw bedrijf of organisatie hieraan een bijdrage leveren?

Hieronder is er een voorbeeld uitgewerkt dat je kunt gebruiken als basis voor jouw content flow.

We onderscheiden twee typen content:

  • Generieke content; content waar op korte termijn direct een tijdseenheid aan vast zit. Voorbeelden zijn de website, brochure, blog artikelen, onderzoeksrapporten etc., en het kenmerk dat het op ieder moment te delen is. Houd er wel rekening mee dat deze ‘tijdloze’ bronnen op midden- tot langere termijn geactualiseerd moeten worden.
  • Actuele content; deze wordt of kort op het moment of ín het moment van relevantie gemaakt en direct of ASAP gedeeld

De content flow bestaat uit 7 activiteiten:

1. Signaleren van nieuwe content

  • Websites, fora, social media en nieuwsbrieven met interessante content worden door iedere medewerker doorgestuurd naar de desbetreffende verantwoordelijke
  • Tijdens geplande bijeenkomsten worden nieuwe onderwerpen/thema’s/actualiteiten met elkaar besproken en toegevoegd aan de contentkalender

2. Creëren van nieuwe content

  • Longposts
  • Blogs
  • Generieke berichten
  • Actuele berichten
  • Video’s en
  • Whitepapers worden als losse projecten gecreëerd door de betrokken werknemers

3. Redigeren van nieuwe content

  • Alle nieuwe content wordt nagekeken op inhoud en correctheid en klaar gemaakt voor het desbetreffende kanaal, bijvoorbeeld social media proof

4. Distribueren van nieuwe content

  • Alle geaccordeerde content (video’s, whitepapers, etc.) worden op de website geplaatst en ingepland voor social media. Afhankelijk van de middelen en content kan dit onderdeel worden uitgesplitst naar advertenties, mailings etc.
  • Van alle geagendeerde content wordt gecontroleerd of deze een link bevat en of deze link naar de juiste bestemmingspagina verwijst

5. Analyseren van de gedeelde content

  • Alle gedeelde content wordt iedere maand geanalyseerd op interacties en prestaties

6. Hergebruiken van de gedeelde content

  • Content met een hoge interactieratio kunnen opnieuw worden ingepland (of in een ander jasje gegoten)
  • Content wordt nogmaals aangejaagd vanuit andere social media (bijvoorbeeld een extra Twitter bericht met een verwijzing naar een populair Facebook bericht)

7. Rapporteren van de gedeelde content

  • Periodiek worden de bevindingen van de analyse in een rapportage samengevat (inhoud rapportage van tevoren afstemmen. Denk aan aantal clicks, shares, bereik, groei etc.)

Mocht je vragen hebben over de content flow of wil je ondersteuning bij jouw marketing of social media? Laat het gerust weten.