Omdat wij dagelijks voor tientallen bedrijven de social media accounts beheren en campagnes uitvoeren mag je wel aannemen dat wij over een enorme hoeveelheid voortschrijdend inzicht beschikken. Natuurlijk willen wij jou als vaste lezer van onze blog daar ook van laten profiteren met een aantal social media marketing tips. En dan niet zozeer in welke tools handig zijn maar vooral door je het inzicht te geven hoe je social media het beste kunt inzetten. De trends en de voordelen zijn van social media zijn algemeen bekend:

  • Je verhoogt de zichtbaarheid van jezelf en jouw organisatie door berichten te delen
  • Daardoor wordt de vindbaarheid ook beïnvloed in google want je gaat trefwoorden gebruiken waar anderen naar zoeken
  • Hierdoor word jouw betrouwbaarheid significant verbeterd. Andere bevestigen in de vorm van verwijzingen, endorsements en recommendations dat het bij jou wel goed zit
  • Als je er dan ook voor zorgt dat je goed bereikbaar bent (zet svp even een telefoonnummer en mailadres op jouw linkedin profiel bij de samenvatting zodat nieuwe klanten ook daadwerkelijk klant kunnen worden) doe je het al vele malen beter dan de rest
  • Maar je merkt ook een afname in interactiviteit (er wordt minder geliked, gedeeld en gereageerd)
  • Ook zijn we het een beetje beu om de tijdlijn te lezen dus de kans dat ze jou bericht nog gaan zien wordt steeds kleiner

Maak het verschil!

Je kon al het verschil maken door überhaupt wat met social media te doen en dat vooral te blijven doen. Beginnen is niet zo moeilijk maar volhouden is vaak nog wel een dingetje. Wil je nu echt opvallen?

  1. Wacht dan niet totdat jouw doelgroep doorheeft dat ze je nodig hebben!
  2. Wacht niet totdat ze gaan googlen!
  3. Verwacht niet dat ze jouw accounts ‘toevallig’ al volgen!

Draai de rollen om!

Want je kunt eenvoudig ook jouw doelgroep vinden op social media door te zoeken naar profielen (wat zou er in de bio staan van jouw doelgroep en hoe zouden zij zich noemen qua functie of in welke branche zijn ze actief?). Maar wacht, je kunt nog meer want de doelgroep kun je ook vinden aan de hand van hun:

  • zoekgedrag in Google
  • gebruik van specifieke trefwoorden en hashtags in hun berichten
  • interessegebieden (denk daarbij aan Facebook)
  • maar ook welke bronnen zij raadplegen (en bij voorkeur delen in hun netwerk)

Gebruik het netwerk van jouw doelgroep

Een ander belangrijk inzicht is te beseffen dat je niet altijd perse op je doelgroep op hoeft te stevenen. Waarom zou je het niet via hun netwerk spelen? Stel dan jouw vraag in de 2e persoon: “Ken je mensen die…?” of “Herken je het volgende in jouw netwerk…? etc. Hiermee krijg je misschien nog vaker een verwijzing dat je zou verwachten!

Heb je vragen of wil je meer weten over hoe succesvol te zijn via social media? Mail me gerust: reinoud@linkinbusiness.nl