Zoals je vast weet is ons zusterbedrijf Kickstart Your Social Media het activatiebedrijf om jouw zakelijke social media accounts te optimaliseren, beheren en boosten. Echter, lang niet alle bedrijven en organisaties die met ons in contact komen zijn hier klaar voor. Daarom werken wij met Linkin Business in toenemende mate aan projecten die hieraan voorbereidend zijn (businessplan, marktonderzoek, marketingplan) en bijdragen aan de keuze om social media al dan niet in te zetten. En als je de keuze maakt om social media in te zetten, bijvoorbeeld omdat jouw doelgroep daar actief is, dan is het handig om te weten wat je dan daadwerkelijk nodig hebt. Hieronder dé 7 punten wat je volgens ons echt nodig hebt om succesvol te worden op social media.

1. Social Media plan

De eerste stap is het doorvertalen van de bedrijfs- en marketingstrategie in een social media plan. Door een dergelijk plan te maken borg je direct ook het proces en maak je het deelbaar. Bovendien is het handig om relevante personen mee te laten kijken of activiteiten (deels) over te kunnen dragen. Het is ook direct een mooie test om te kijken of de bedrijfs- en/of marketingstrategie nog wel up-to-date is.

2. Content

In het plan zijn alle relevante social media onderdelen uitgewerkt. Vervolgens moeten de gewenste social media accounts worden ingericht met relevante content. Een goede header, profielfoto, juiste linkjes naar de bestemmingspagina’s etc. etc.  Als dat staat is het een kwestie om ‘het verhaal’ te vertalen naar social media berichten. Teksten opstellen, het verzamelen van afbeeldingen en foto’s en daarmee het opzetten van een contentkalender is iets wat wij altijd adviseren.

3. Landingspagina’s

Voor veel bedrijven is social media een middel om geïnteresseerden weg te halen naar de eigen omgeving (waar men vervolgens meer informatie kan vinden en waar het converteren moet gaan plaatsvinden). Dat is vaak de website of webshop maar het kan ook een specifieke landingspagina zijn van een actie, een online test (zie het voorbeeld: AnalyseSocialMedia ) etc. Zorg dat deze landingspagina’s social media proof zijn en dus werken zoals je zou willen. Test deze landings- of bestemmingspagina’s vooraf, zowel vanaf de desktop als via de tablet en mobiel.

4. Bereik

Content delen zorgt dat je een actief account hebt, leeft op social media en als aantrekkelijk account wordt gezien. Het is uiteraard wel handig als jouw berichten een zo groot mogelijk bereik hebben. Dat hoeft in absolute aantallen niet altijd veel te zijn, het gaat om het juiste bereik. Daarom is het zaak om zichtbaar te worden voor jouw doelgroep(en). Wekelijks of zelfs dagelijks repeterende activiteiten uitvoeren om de juiste volgers te krijgen en op het netvlies te komen van jouw doelgroep is essentieel.

5. Tools

Natuurlijk kun je alles handmatig doen zoals bijvoorbeeld het plaatsen van berichten, de analyse, de webcare en misschien wel het belangrijkste bij de opbouw: het vinden van de juiste, actieve volgers (zie punt 4). Alleen dan ben je wel heeeeeeeel lang bezig. Ga daarom dus op zoek naar tools die jou het leven een stukje makkelijker maken. Uiteraard moet je deze ook op de juiste manier inrichten en leren hoe deze te gebruiken.

6. Campagnes

Naast de ‘ongoing’ activiteiten (die dagelijks of wekelijks terugkeren) is het nuttig om ‘on top’ periodiek gerichte campagnes op te zetten en uit te voeren. Denk hierbij aan campagnes rondom bijvoorbeeld het lanceren van een nieuwe website, nieuw product, (klant) event of die aanhaken op de thema’s die binnen jouw bedrijf of belevingswereld van jouw klanten belangrijk zijn. Thema’s kun je ook goed gebruiken om structuur in je contentkalender aan te brengen.

7. Expertise en capaciteit

Om de bovenstaande onderdelen goed te kunnen uitvoeren en/of te kunnen aansturen is natuurlijk wel basiskennis nodig. Dat wordt nog wel eens onderschat door bedrijven en organisaties die zonder plan, zonder echte visie bijvoorbeeld een medewerker (of soms zelfs een stagiair) zijn/haar gang laten gaan. Het is  inderdaad direct vaak (iets) goedkoper maar indirect vaak vele malen duurder. Sterker nog; het kan nog wel eens je reputatie kosten…. Helaas hebben wij dat al meer dan eens voorbij zien komen…

Wil je werk maken van social media en heb je vragen over één van de bovenstaande onderdelen? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat wij iets voor je kunnen betekenen :). Neem dan gerust contact met ons op.