Klanttevredenheid is bij vele bedrijven en organisaties een belangrijke KPI (Key Performance Indicator). De achterliggende gedachte hierbij is natuurlijk dat tevreden klanten meer producten en afnemen en tevens vaker kopen. Het is dus van belang om tevreden klanten te hebben én te houden. Om de klanttevredenheid vast te stellen, is onderzoek nodig. Dat kan periodiek of bijvoorbeeld na specifieke contactmomenten.

In toenemende mate wordt naast het tevredenheidscijfers ook de NPS gebruikt, de Net Promotor Score. De NPS is de aanbevelingsintentie van klanten aan potentiële klanten (door middel van mond-tot-mond). De NPS is in 2003 ontwikkeld als tegenhanger en/of in aanvulling van ‘ouderwetse’ maatstaven van klantloyaliteit. Met de NPS wordt het aandeel super enthousiaste klanten, fans of promotors bepaalt.  De Net Promotor Score wordt bepaald door te vragen:

“Hoe waarschijnlijk is het dat jij de organisatie zou aanbevelen bij een vriend, collega of andere bekende?”.

Zie de afbeelding voor een visuele uitleg van de theorie van dit waardevolle instrument. Linkin Business helpt bedrijven en organisaties in het verkrijgen en verbeteren van klanttevredenheid.

Ook meer super enthousiaste klanten? Neem dan contact op of vraag hier direct een offerte aan.